تعمید در مسیحیت
ویلیام رضایی
در این مقاله می خواهم به واژه تعمید در ایمان مسیحی و چگونگی انجام آن به شکل صحیح دردر چهار چوب کلام خدا بپردازم و همینطور در رابطه با تاثیر آن در ایمان شخصی که می خواهد قلب خود را به مسیح واگذار کند.
امیدوارم این موضوعی که خداوند در قلبم گذاشته را بتوانم به بهترین شکل ممکن با شما عزیزان به اشتراک بگذارم.
خوب ابتدا به معنای کلمه تعمید نگاهی بیندازیم،تعمید از واژه یونانی بابتیزو که به معنای غرق شدن یا غوطه ور شدن است گرفته میشود، و کسی که میخواهد به مسیح ایمان بیاورد این گام را باید به منزله اطاعت از کلام خدا بردارد، همینطور وقتی که خود عیسی هم به رود اُردن پیش یحیی تعمید دهنده آمد، در حالی که شخص یحیی میدانست که او نیازی به غسل ندارد ولی در متی باب سه آیه پانزدهم می خوانیم که عیسی مسیح به او گفت:الان بگذار زیرا که ما را همچنین مناسب است تا تمام عدالت را به کمال رسانیم.
حال ما نیز با این کار اعلام میکنیم که در اوج اطاعت از کلام خدا به عیسی مسیح ایمان آورده و تسلیم او هستیم، و همچنین با مرگ، تدفین و رستاخیز او همگامیم،و این عمل را با همراهی یک خادم خداوند که خود او نیز به عیسی مسیح ایمان دارد به انجام می رسانیم.
تا اینجا مختصرا به معنا و چگونگی عمل غوطه ور شدن در آب پرداختیم و این که این حرکت به چه شکل انجام می شود.حال بیایم از دریچه کلام خدا به تفصیل به این حرکت اساسی و الزامی که در ابتدای ایمان آوردن هر شخص است نگاهی بی اندازیم.
برای شروع به انجیل متی باب ۲۸ آیه ۱۹ نگاه کنیم و ببینیم که خداوندبرای انجام این کار چه دستور العملی داده است (پس رفته، همه امتها شاگرد سازید و ایشان را به اسم پدر ، پسر و روح القدوس تعمید دهید) .
حالا اگر به دقت به این آیه نگاهی بی اندازیم، چیزی که در میابیم این است که شاهد اشاره کردن آیه به یک نام هستیم! اما این نام به طور مشخص گفته نشده است ولی یقینا یک نام در خودش نهفته دارد و آن نام چیزی نیست جز (عیسی) چطور ؟ حالا سوالی که مطرح است این است،آیا پدر، پسر و روح القدس نام هستن یا عناوین؟ قطعا این ها عناوین هستن چرا که پدر و پسر و روح القدوس عنوان هستن همان طور که پدر زمینی یا پسر یا مادر و یا غیره…. خارج از عنوانشان صاحب یک نام و شناسه قطعی هستن پس یقینا این عناوینی هم که در این آیه موجود است باید یک نام داشته باشند و ما میتوانیم این نام را از طریق انجیل بدست بیاوریم، ابتدا با این نگاه که پدر را عیسی بر ما مکشوف کرد پیش می رویم چنان که در یوحنا باب یکم آیه هجده می خوانیم:خدا را هرگز کسی ندیده است؛پسر یگانه ایی که در آغوش پدر است، همان او را ظاهر کرد و خود پسر هم که مشخصا نامش عیسی است و همین طور روح القدس را هم که از طریق ( نام عیسی) است، که داریم چنان که مجدد در انجیل یوحناباب چهاردهم آیه بیست و ششم میبینیم که گفته میشود:لیکن روح القدس که پدر او را به (اسم من) میفرستد شما را تسلی خواهد داد.
پس تا اینجا دریافتیم که این عناوین فقط می توانند نام عیسی را در بر داشته باشند چرا که ما فقط در این نام است که می توانیم نجات را بدست آوریم زیرا در اعمال رسولان باب ۴ آیه ۱۲ شاهد این هستیم که میگوید: و در هیچ کس غیر از نجات نیست زیرا که اسمی دیگر زیر آسمان عطا نشده که بدان ما نجات یابیم.
حال اینکه خود تعمید به عنوان اولین گام برای پیش رفتن در همین مسیر نجات چقدر مهم و لازم است، که به همین نام یعنی عیسی به انجام رسد.
امیدوارم تا اینجا از این مطلب به برداشت درست تری از فرمان متی باب ۲۸ آیه ۱۹ رسیده باشید کما اینکه این مطلب همچنان ادامه دارد تا بتوان بیشتر پی برد به اهمیت نام عیسی الخصوص در مورد تعمید.
بگذارید قبل از اینکه ادامه بدهم،یک برگشتی هم به عهد عتیق بزنیم و مجددا ادامه بدهیم، با یک سوال شروع میکنیم.
آیا کلمه یهوه که همان نام خداست در عهد عتیق با عنوان های مختلف به زبان برده نمیشد ؟ برای مثال عنوانی هم چون صبایوت ، رافا، الوهیم و غیره……. که قوم برای معجزات و مدد خدا در تمام امور خود نیاز داشته باشن که او را این چنین بخوانند؟ قطعا آری اما آیا این عناوین به خودی خود می توانستن نام یهوه باشند؟ قطعا خیر. چرا که یهوه تنها نامی بود که برای نجات قوم در عهد عتیق به کار برده میشد نه فقط عناوین،برای مثال به چند آیه نگاه میکنیم در خروج با۳آیه۱۵ شاهد معرفی نام خدا از زبان خودش به موسی هستیم که میگوید:من هستم یهوه خدای پدران شما ، خدای ابراهیم و خدای اصحاق و خدای یعقوب.
یا در مزامیر باب بیستم آیه هفت که میگوید:اینان ارابه ها را و آنان اسب ها را ، اما ما نام یهوه خدای خود را ذکر خواهیم نمود و یا همینطور در همین مزامیر باب ۱۸ آیه ۳۱ مجددا شاهد این هستیم که میگوید کیست خدا غیر از یهوه ، و خیلی آیات دیگر که اگر مراجعه کنید بیشتر هم خواهید یافت.
اما علت اشاره من به نام و عناوین خدا در عهد عتیق این است که ببینیم و بدانیم که در آنجا هم فقط شاهد یک نام هستیم که برای نجات برده میشد و آن نام فقط یهوه است، هیچ کجا در عهد عتیق نمیبینید که قوم فقط با عنوانها ذکر باطل بگویند، و همین طور در عهد جدید قوم خداوند که کلیسا آن را تشکیل میدهد با نام عیسی در تمام امور خود باید پیش روی کند و ما نمیتوانیم بدون نام عیسی کاری از پیش ببریم.
پس نسبت به عباراتی که باهم برسی کردیم دیگر خواهیم دانست که نام یهوه عهد عتیق عیسی عهد جدید است ،زیرا که در رساله فیلیپیان باب۲ آیه ۹ میبینیم که کلام خدا به ما میگوید:از این جهت خدا نیز او را به غایت سر افراز نمود و نامی را که فوق از جمیع نام هاست به او بخشید،دقت کنید چه نامی میتواند فوق از جمیع نام ها باشد! به جز نام خود خدا که در عهدِ جدید شاهد این هستیم که آن نام فقط عیسی است، تا به آن نام هر زانویی از آنچه در آسمان و بر زمین و زیر زمین است خم شود.آمین.
همینطور میبینیم که کلام خدا صریحا در کولسیان باب ۳ آیه ۱۷ به ما میگوید:آنچه کنید در قول و فعل ، همه را به نام عیسی خداوند بکنید، و اینگونه است که رسولان در سراسر انجیل تماما تعمید را به نام عیسی مسیح انجام داده اند.
ولی اکنون ما در ابتدای ترین عمل ایمانمان به مسیح که تعمید است و باید در نام عیسی باشد متاسفانه به علت تشخیص اشتباه یا فرایض دوستان و خادمانی که به جای احکام درست اشتباها قوم را به غلط در آب به عنوانهای بی نام و بیهوده غسل تعمید میدهند روبرو هستیم ،در حالی که در سراسر انجیل ما میبینیم که هرجا تعمید داده میشود به نام عیسی مسیح این کار به عمل رسیده است وهیچ نمونه ایی از تعمید با عنوانها مشاهده نمیکنید ،حال،به یاد داشته باشید که او دیروز،امروز و تا ابدالابادهمان است . زیرا خدا شما رو در آن ملاقات می کند. زیرا این جایی است که او برگزیده است تا نام خویش را قرار دهد، در عیسی.(عیسی) نام خدا است.
امروز چگونه سوءتعبیر شده و میگویند به نام پدر،پسر، روح القدوس این حتی مکتوب نشده ،این عمل در نام است،مفرد،( پدر، پسر و روح القدس). پدر یک نام نیست،پسر یک نام نیست،روح القدس یک نام نیست .بلکه یک عنوان.
و اینگونه است که رسولان به فرمان خدا در انجیل متی باب بیست و هشت آیه نوزده به شکل درستی پی برده اند و در اعمال باب۲ آیه ۳۸ شاهد مکاشفه درست پطرس و سایر رسولان از انجیل متی باب ۲۸ آیه ۱۹ هستیم که به یهودیان میگوید: توبه کنید و هر یک از شما به اسم (عیسی مسیح) به جهت آمرزش گناهان تعمید گیرید و عطای روح القدس را خواهید یافت.
همینطور در اعمال باب ۱۰ آیه ۴۸ مجددا تعمید به نام عیسی را شاهد هستیم و یا در اعمال باب ۸ آیه ۱۶ با هدایت روح القدوس تعمید به نام عیسی مسیح انجام میشود . و مجددا در اعمال باب ۱۹ آیه ۵ اهالی افسس بعد از شنیدن بشارت رسولان ایشان را به نام خداوند عیسی مسیح تعمید دادند.
ما امروز اگر به هر شکلی در خطا و یا در گناه بودیم کافیست به مسیح ایمان بیاوریم تا مقدس و عادل شویم تا روح خدا با ما باشد چنانکه در اول قرنتیان باب ۶ آیه ۱۱ می بینیم که رسولان چنین کردند و به نام مسیح تعمید دادن.
هم اکنون در پایان این مطلب می خواهم این را بگویم که همه ما به( یک روح در یک بدن تعمید بیابیم) خواه یهود ،خواه یونانی ،خواه غلام ،خواه آزاد همه از یک روح نوشانیده شده ایم طبق اول قرنتیان باب ۱۲ آیه ۱۳ و همین طور رساله غلاطیان باب ۲ آیه ۲۶ که گفته میشود همگی ما به وسیله ایمان در عیسی پسران خدا هستیم زیرا همه در عیسی تعمید یافته ایم و مسیح را در برگرفته ایم.
یک چیز دیگر دوست عزیز که تا آخر این مطلب با من همراه بودی این را باید بدانی که هر چه در این مطلب نوشته شد مستقیم و بدون هیچ تفسیری از کلام خدا و هر آنچه که در آن مکتوب است بود ،
حال اینکه در کلییت انجیل تنها یک چیزدر مورد تعمید مشهود و مُبرهن بود، آن هم این بود: که یهودیان در نام عیسی تعمید گرفتن، سامریان نیز به همین شکل و همینطور تمام امتها. میدانید چرا این گونه شد؟ چون که رسولان عیسی به دور از منیت و تفاسیر یا فرایض انسانی در اوج فروتنی با هدایت و مکاشفه روح القدوس مطیعانه کلام خداوند را به انجام رسانیدن چرا که عیسی مسیح آن ها را از پیش گفته بود که فقط روح القدوس شما را تعلیم میدهد و آنچه به شما گفتم به یاد شما خواهد آورد انجیل یوحنا باب ۱۴ آیه ۲۶.
مجددا این را تکرار میکنم که هر آنچه را با شما عزیزان در این مطلب به اشتراک گذاشتم فقط از کلام خدا و اعمال رسولان و برداشت خود کتاب مقدس بود نه فرایض یا تفاسیر شخصی.
متشکرم که تا پایان این مطلب همراه بودین امیدوارم که برکت مُکفی را به قوت خداوند دریافت کرده و همینطور نگاهی عمیقتر را به کلام خدا حاصل کرده باشیم.
فیض و سلامتی از پدر ما خدا و خداوند ما عیسی مسیح با شما باد.