کلام قطعی

  • خیمه کلام راستین
  • دنیزلی، ترکیه
  • تاریخ
  • ۱ ساعت و ۶ دقیقه

با خواندن دو بخش از کلام خدا آغاز می کنیم ابتدا تثنیه  فصل  ۱۸ آیه ۱۸
نبیّ‌ای را برای ایشان از میان برادران ایشان مثل تو مبعوث خواهم کرد، و کلام خود را به دهانش خواهم گذاشت و هر آنچه به او امر فرمایم به ایشان خواهد گفت.

سپس انجیل مرقس  فصل ۱۶ آیات ۱۶ تا ۱۸

۱۶ هر که ایمان آورده، تعمید یابد نجات یابد و اما هر که ایمان نیاورد بر او حکم خواهد شد  ۱۷ و این آیات همراه ایمانداران خواهد بود که به نام من دیوها را بیرون کنند و به زبانهای تازه حرف زنند  ۱۸ و مارها را بردارند و اگر زهر قاتلی بخورند، ضرری بدیشان نرساند و هرگاه دستها بر مریضان گذارند، شفا خواهند یافت.

ایمانداران مرقس ۱۶ نمی توانند چیزی جز پیش برگزیدگان و فرزندان خدا باشند که حیات کلام را در جان خود دارند. با وجود اینکه در تولد جسمانی در معصیت و گناه سرشته شده بودند الان بوسیله تولد تازه یک ذات ایمان به کلام را آشکار می کنند. این مقطع در نقطه مقابل متی فصل هفتم می باشد که اراده خدا را انجام نمی دهند و آن ایمانی که پیشرو تمام آیات و نشانه ها بود را دارا نبودند حتی نشانه های گروه مرقس ۱۶ را داشتند اما ایمانداران کلام اثبات شده یا راستین نیستند. ایمانداران حقیقی به آن ایمان دارند و این برای آنها پیش نیاز و پیشرو محسوب می گردد و چیزیست که آنها را بعنوان فرزندان خدا هویت می دهد و گواه حقیقی تعمید روح القدس را با آنها به جهان می شناساند.

آیا ایمانداران مرقس ۱۶ می توانند عطایای روح القدس را داشته باشند یا نبوت کنند؟ بله می توانند چون این یکی از عطایایی است که به کلیسای محلی بخشیده شده است. هدف آن هم تکمیل و تشویق و بناکردن کلیسا می باشد. اما کسانی که عطای روح القدس را دارند کلام مرجع یا قطعی را برای آن دوره نمی آورند. باید به این نکته دقت کنیم که فقط یک نبی است که این کار را انجام می دهد.

پولس رسول در رساله اول قرنتیان به این تمایز اشاره می کند. آنهایی که در کلیسای محلی عطای نبوت دارند و خود نبی. او در کتاب مقدس یک خدمت خاص و ویژه دارد او نشانه اثبات را با خود دارد و بقول برادر برانهام “کسی در مقابل او نمی ایستد” اما کسی که عطای نبوت دارد اثبات را ندارد و باید توسط کلیسا مورد قضاوت و تمییز قرار گیرد. اول ق ۱۴ :  ۲۹ پس در نتیجه اثبات و آشکارسازی ندارد. اما وقتی نبی اثبات می شود کلامش مورد آزمون قرار نمی گیرد.

موعظه ربوده شدن

۱۳۴- حال، بخاطر داشته باشید که این انبیا هستند که کلام خدا بر آنها نازل می‌شود، نه الهیدانان. نبی، او منعکس کننده‌ی کلام خداست. او خود قادر به گفتن چیزی نیست؛ او نمی‌تواند افکار خود را بگوید. او تنها می‌تواند چیزی را بگوید که خدا مکشوف نموده باشد. حتّی زمانی‌که بلعام تلاش کرد که تمام حقوق خود را بعنوان یک نبی بفروشد گفت: “یک نبی چطور می‌تواند چیزی جز آنچه که خداوند در دهان او گذاشته است بگوید؟” این کاری است که خدا انجام می‌دهد و شما قادر به انجام کار دیگری نیستید. شما این‌گونه به دنیا آمده‌اید.

۱۳۵- آیا زمانی‌که مشغول دیدن هستید، می‌توانید بگویید: “نمی‌توانم چشمانم را باز کنم؟” نمی‌توانید. شما نمی‌توانید. شما نمی‌توانید سگ باشید، درحالی‌که انسان هستید. می‌بینید؟ شما به این صورت ساخته شده‌اید.

خدا نیز در تمامی اعصار گذشته، در دوران اشعیاء و ارمیا و ایلیّا همیشه چنین کرده است. زمانی‌که این گروه واعظین همه چیز را مغشوش نموده‌اند، خدا یک نبی را می‌فرستد و او را از هیچ، بلند می‌کند. این نبی به هیچ‌یک از موقعیّت‌های آنان وابستگی نداشته و تنها کلام او را بازگو می‌کند. و همیشه این طریقی است که شما می‌توانید به او بگویید. او گفته است: “اگر در بین شما روحانی یا نبی باشد.

۱۳۶- حال، انبیا. در کلیسا چیزی به نام عطای نبوّت وجود دارد؛ امّا یک نبی از جانب خدا برای آن زمان از پیش مقدّر و تعیین شده است. می‌بینید؟ بله آقا! حال اگر نبوّتی شود، قبل از آنکه کلیسا آن را دریافت کند، باید دو یا سه نفر قضاوت کنند که این نبوّت درست است یا نه.

۱۳۷- امّا هیچ کس در برابر یک نبی نمی‌ایستد، زیرا او کلام مطلق خداست. او کلام خدا برای آن روز است. شما انعکاس خدا را دیده‌اید. حال، خدا به ما وعده داده تا در ایّام آخر یک نبی را بفرستد، تا عروس را از تنها راه ممکن از این آشفتگی خارج نماید.

نبی کتاب مقدس یک شخص ویژه و خاص است نه اینکه از انسانهای دیگر متمایز باشد بلکه یک خدمت و کار خاص دارد و با توجه به این مسئله در یک جایگاه خاص قرار می گیرد. خدا انبیای خویش را در کلام به عقاب تشبیه کرده است و ما می دانیم که عقاب هم یک پرنده است اما یک پرنده خاص که ویژگیهای منحصر بفردی دارد او بالاتر از تمامی پرندگان پرواز می کند. چشمان تیزبین بیشتری نسبت به پرندگان دارد. نبی هم کسی است که کلام بر او نازل می شود و از طریق کارهایی که انجام می دهد اثبات می شود.
حال ایمانداران راستین کلامی که تحقق پیدا می کند و اثبات شده است را دنبال می کنند. در حالتی که برای تکمیل کلیسا یا عروس مسیح، پنج خدمت کلیسایی وجود دارد، پنج خدمت کذبه و دروغین هم وجود دارند نه اینکه نمی توانند نبوت کنند، اما با این تفاوت که نبوت آنها دروغ است. یعنی آنها تضمین تثنیه۱۸ را ندارند. آنها از عطایا و مسح روح القدس استفاده می کنند تا دروغ خود را پشتیبانی کنند.

در دوم تسا فصل دوم و متی فصل هفتم کلام خدا از کسانی صحبت می کند که بوسیله عطایا و مسح روح القدس آیات دروغ و تعالیم دروغین بوجود می آورند. مسئله این نیست که چقدر خوب یا قوی موعظه می کنم آیا چیزی که گفته می شود کلام اثبات شده را تایید می کند. کسانی که نشانه های تثنیه ۱۸را ندارند در اینجا نشانه ها و آیات را برای اثبات دروغ خود دارند یعنی خود دروغ.

چون انبیای کذبه هم نبی بودند گواهش را در ارمیا فصل ۲۸ می بینیم حننیا هم یک نبی نامیده می شود اما او تضمین تثنیه ۱۸ را ندارد. در همان کتاب ارمیا فصل یکم نشان می دهد که یک نبی فقط خراب و تخریب نمی کند بلکه بنا و احیا می کند. اما مهم این است که آیا ما این بنا و احیا را می پذیریم یا نه؟ شرایط بین ارمیای نبی و حننیای نبی تفاوت این دو جایگاه را برجسته می کند. اینجا نبی راستین چه کسی است؟ چه کسی تضمین تثنیه ۱۸را داشت؟ ارمیا از فصل  ۲۵ نبوت کرده بود که مدت اسارت قوم هفتاد سال است. اما حننیا چیز دیگری گفت. چون خدا فقط از یک نبی برای آوردن کلام قطعی استفاده می کند.

 آمین