مفهوم کلیسا - بخش دوم

  • خیمه کلام راستین
  • دنیزلی، ترکیه
  • تاریخ
  • ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه

در نام  خداوندم عیسی مسیح، به همه شما سلام عرض می کنم. بسیار خوشحالم از اینکه می توانیم در کلامی که برای ما نور و حیات است جمع شویم. امیدوارم امروز همه ما بتوانیم از این نان آسمانی منفعت برده و بهره مند گردیم.

در بخش اول این پیغام به معنی واژه کلیسا پرداختیم و به مواردی که مربوط به هویت کلیسا بود، پرداختیم و  اینکه در شکل گیری آن چه عناصری دخیل بودند. در این بخش به مشخصات کلیسای عهد جدید نگاه می کنیم و اینکه عامل پیشرفت کلیسای اولیه چه بود؟

همان طور که پیدایش شروع عهد عتیق بود الگوی کلیساهای امروز، کلیسای اولیه است و باید به نمونه  اولیه نگاه کنیم.

کتاب اعمال رسولان فصل  ۲

۳۶ پس جمیع خاندان اسرائیل یقینا بدانند که خدا همین عیسی را که شما مصلوب کردید، خداوند و مسیح ساخته است. 37 چون شنیدند دلریش گشته، به پطرس و سایر رسولان گفتند: ای برادران چه کنیم؟  ۳۸ پطرس بدیشان گفت: «توبه کنید و هر یک از شما به اسم عیسی مسیح بجهت آمرزش گناهان تعمید گیرید و عطای روح‌القدس را خواهید یافت.  ۳۹ زیرا که این وعده است برای شما و فرزندان شما و همه آنانی که دورند یعنی هر که خداوند خدای ما او را بخواند. ۴۰ و به سخنان بسیار دیگر، بدیشان شهادت داد و موعظه نموده، گفت که «خود را از این فرقه کجرو رستگار سازید. 41 پس ایشان کلام او را پذیرفته، تعمید گرفتند و در همان روز تخمینا سه هزار نفر بدیشان پیوستند ۴2  و در تعلیم رسولان و مشارکت ایشان و شکستن نان و دعاها مواظبت می‌نمودند. ۴۳ و همه خلق ترسیدند و معجزات و علامات بسیار از دست رسولان صادر می‌گشت.  ۴۴  و همه ایمانداران با هم می‌زیستند و در همه چیز شریک می‌بودند  ۴۵  املاک و اموال خود را فروخته، آنها را به هر کس به قدر احتیاجش تقسیم می‌کردند.  ۴۶ و هر روزه در هیکل به یکدل پیوسته می‌بودند و در خانه‌‌‌ها نان را پاره می‌کردند و خوراک را به خوشی و ساده دلی  می‌خوردند. ۴۷ و خدا را حمد می‌گفتند و نزد تمامی خلق عزیز می‌گردیدند و خداوند هر روزه ناجیان را بر کلیسا می‌افزود.

در ابتدای کار می بینیم که پطرس کلید رستگاری را معرفی می کند و می گوید توبه کنید و به اسم عیسی تعمید گیرید.

توبه به معنی معرفی خود به کلیسا و یا دست دادن با کشیش کلیسا و یا ثبت شدن نام شما در دفتر کلیسا نیست.

توبه یعنی اعتراف به گناهانتان و اینکه نجات و بخشش فقط در کفاره ای است که عیسی با خونش مهیا کرده است و عیسی تنها نجات دهنده است  نه یکی از آنها.

در مرحله ی بعد به، به نشانه ی پذیرش مرگ و قیام مسیح، باید عمل نمادین تعمید آب به نام عیسی مسیح انجام شود و بعد از آن عطای روح را دریافت خواهید کرد و پر شدن توسط روح خدا، همان تولد تازه یا تعمید روح القدس است که کلام از آن صحبت می کند.

از خواندن آیه ی سی و نه در می یابیم که خدا این وعده را به همه ی افراد داده نه فقط یهودیان.

یهودیان چون همیشه غیر یهودیان را نجس می دانستند و شاگردان اولیه ی مسیح هم یهودی بودند، نمی توانستند درک کنند که خدا غیر یهودیان را هم در نقشه ی نجات جای دهد.

در آیه ی چهل و یک می بینیم که برای افراد یک توبه و ندامت حقیقی به وجود آمد.

آیه ی چهل و دو بسیار مهم است زیرا آنها در تعلیم رسولان مواظب بودند و در واقع پذیرش تعلیم اختیاری نبود بلکه یک لزوم بود.

 اولین مشخصه کلیسای عهد جدید این بود که، هم تعلیم می داد و هم خودش تعلیم می گرفت

تعلیم و اهمیت دادن به آن،  شاهرگ حیاتی کلیسای اولیه بود. عزیزان تعلیم یک مورد اختیاری در کلیسا نیست بلکه حیاتی است.

آیه ی چهل و دو این را میگوید که کلیسای اولیه، در درجه ی اول،  یک کلیسای پرستنده است و مایه ی اول آنها پرستش و مواظبت دردعا و مشارکت با رسولان است.

ثمره ی پری روح، آشکار شدن آیات و معجزات در بین آنها بود و این یگانگی روح باعث شده بود که آنها از لحاظ فیزیکی هم، مانند یک اجتماع در کنار هم زندگی می کردند.

 کسانی که به خاطر اعتراف ایمان خود، از خانه های خود رانده شده بودند، حال در خداوند صاحب خانواده ی جدید شده بودند.

بنابراین می بینیم که اتحادی که روح القدس تشکیل می دهد باعث شد که هیچ کس اموال خود را صرفا متعلق به خود نمی دانست و همه چیر را با هم شریک می شدند. در این دوره که محبت و اعتماد در حال از بین رفتن است تصور تحقق این مشارکتهادر آن زمان، بسیار سخت است.

در این دوره، افراد به راحتی پشت سر یکدیگر سخن می گویند و برای هم جبهه سازی می کنند نسبت به هم حسادت دارند. در حای که کلیسای اولیه، به دلیل پری از بالا و یافتن قوت خدا از آسمان، رابطه های آنها هم تحت الشعاع قرار می گرفت.

قوت روح باعث می شد حتی افراد خسیس مانند زکی باجگیر، چندین برابر  اموال مردم را به آنها برگرداند. از طریق عیسی یک ملاقات با خدا اتفاق افتاده بود و در آن خانه نجات مهیا شده بود نه صرفا یک تعلیم مذهبی.

زمانی که خداوند قلبهای ما را لمس می کند، حاضر خواهیم شد از همه چیز دست بکشیم و کلام را با هیچ چیز تعویض نخواهیم کرد. ولی زمانی که کلام الویت زندگی ما نباشد، وقتی ما یا منافع ما به خطر می افتد، بسیر راحت کلام را با آن منافع تعویض می کنیم.

ولی کسانی که هرگز حاضر نشدند ایمان خود را با چیری معاوضه کنند مانند رسولان اولیه، ایمان به نام مسیح برایشان در حد اعتراف زبانی نبودبلکه در قلبشان حک شده بود.

در آیات بعدی می بینیم که آنهاهر روزه در هیکل به یک دل  مشغول دعا بودند چه طور چنین چیری ممکن است؟

یهودیان باید شش روز کار می کردند و شنبه ها را به عبادت می پرداختند اما وقتی روح القدس می آید، این معادلات و فرمولها کنار می رود و کلیسا پا را فراتر می گذارد و به خداوند اعلام میکند که نه فقط یک روز، بلکه همه ی روزها متعلق به تو باشد.

اما کلیسای اولیه چنین نبودند و حتی زمانی که تصور می کردند در حال از دست دادن هویت اجتماعی خود هستند، نزد خلق عزیز می شدند و خدا به عنوان خانواده ی خود، باعث اعتبار آنها بود.

و خداوند گفته بود هر کس دست خود را بر فرزندان من دراز نماید،مثل این است که انگشت به مردمک چشم او نزدیک کرده باشد که حتما باعث عکس العمل و دوری می شود.

ما باید امروزه چه قدر به این حمایت و پشتیبانی خداوند از ما افتخار نماییم. اگر در این آزمون موفق نشویم تا به دست آوردن قبولی، باید از آزمونهای زیاد دیگر عبور کنیم.

و ما در انجیل متی می بینیم که هر که خداوند را روی زمین انکار نماید، خدا هم او را در آسمان انکار می کند و بالعکس. داود گفت خداوندا اگر تنبیه یا توبیخی برای من هست، آن را در زمین انجام بده نه اینکه در آسمان مرا انکار نمایی.

اتحاد و یکدلی رسولان در کلام خدا بود نه مانند تشکیلات زمینی، یک اتحاد سازمانی. چرا که در این موضوع کمونیست ها اول و از همه ی تشکیلات موفق تر هستند.

ثمره ی اتحاد در خداوند، باروری کلیسا است و خداوند هر روزه ناجیان را بر کلیسا می افزودزیرا شفاها و عطایا و اثبات کلام به وضوح در بین آنها دیده می شد.

 غـلاطـیـان  فصل  ۱

۸  بلکه هرگاه ما هم یا فرشته‌ای از آسمان، انجیلی غیر از آنکه ما به آن بشارت دادیم به شما رساند، اَناتیما باد.  ۹ چنانکه پیش گفتیم، الآن هم باز می‌گویم: اگر کسی انجیلی غیر از آنکه پذیرفتید بیاورد، اَناتیما باد. ۱۰ آیا الحال مردم را در رای خود می‌آورم یا خدا را؟ یا رضامندی مردم را می‌طلبم؟ اگر تا بحال رضامندی مردم را می‌خواستم، غلام مسیح نمی‌بودم. ۱۱ اما ای برادران شما را اعلام می‌کنم از انجیلی که من بدان بشارت دادم که به طریق انسان نیست.  ۱۲ زیرا که من آن را از انسان نیافتم و نیاموختم، مگر به کشف عیسی مسیح.

   اول قرنتیان  فصل  ۱۱

۱ پس اقتدا به من نمایید چنانکه من نیز به مسیح می‌کنم ۲ اما ای برادران شما را تحسین می‌نمایم از این جهت که در هر چیز مرا یاد می‌دارید و اخبار را بطوری که به شما سپردم، حفظ می‌نمایید. اگر کسی نمی تواند یا نمی خواهد خود را با تعلیم کلام و رسولان هماهنگ کند پولس جواب صریح و کوتاهی به این افراد می دهد.

اول قرنتیان  فصل  ۱۱

۱۶ و اگر کسی ستیزه‌گر باشد، ما و کلیساهای خدا را چنین عادتی نیست.

شیطان همیشه از دو جای خاص به کلیسا ضربه وارد کرده است و باعث خرابی های بزرگ شده است. یعنی اینکه، از بیرون کلیسا توسط قدرتهای دنیا و دولتها با وارد کردن جفاها و یا از درون کلیسا با بوجود آوردن تعالیم غلط و بدعتها این کار را انجام داده است.

کلیسای عهد جدید کلیسای پرستش کننده بود. آیه ۴۲

پرستش چیست؟

پرستش واکنش واکنش شما در مقابل آن مکاشفه الهی است که خدا برای شخص شما آشکار کرده است. خدا سخن گفته است و زمانی که شما سخن خدا را می‌فهمید.  برای همین هم عیسی به شاگردان خود گفت: «چرا مرا خداوند، خداوند می‌خوانید ولی آنچه را می‌گویم، انجام نمی‌دهید؟! یا دست بردارید از اینکه مرا خداوند خداوند خطاب کنید، یا اینکه به آنچه می‌گویم، عمل کنید.

کلیسای عهد جدید کلیسایی بود که به یکدیگر اهمیت می‌داد و یکدیگر را خدمت می‌کرد.

آیات ۴۴ و ۴۵

کلیسای عهد جدید خود را به مشارکت رسولان وقف کرده بود.

آیات ۴۲، ۴۶ – ۴۷

ما در مقام کلیسا که هستیم؟  افرادی هستیم که امروز به فیض خدا برنامه و نقشه و اراده او را می دانیم و بزرگتر از آن امروز متوجه شدیم که خود بخشی از آن هستیم.

افرادی هستیم که از خلقت خدا نگهداری می‌‌کنند و به آن اهمیت می‌دهند.

 پیدایش ۱: ۱

 در ابتدا خدا آسمانها و زمین را آفرید.

مکاشفه ۲۱: ۱

و دیدم آسمانی جدید و زمینی جدید، چونکه آسمان اول و زمین اول درگذشت و دریا دیگر نمی‌باشد.

در واقع آفرینش یکی از موضوعات اساسی در الهیات کتاب مقدس می‌باشد.

اینجا دو مطلب مهم وجود دارد:

اول اینکه خدا ما را به صورت و شبیه خود آفرید

 دومین مطلب اینجاست که خدا بر آن بود که ما خلقت او را به سلطه داشته باشیم.

 اینجا با دو اصطلاح روبرو هستیم که هر کدام بیانگر مسئولیت آدم بعنوان محافظ خلقت و زمین هستند.

اگر اجازه بدهید ادامه این موضوع را در جلسه بعد با هم خواهیم شنید. از همه عزیزانی که به این پیغام توجه نمودند، تشکر می کنم برکت خدا با همه شما عزیزان باشد.