مفهوم کلیسا - بخش اول
- شاهین تقیزاده
- خیمه کلام راستین
- دنیزلی، ترکیه
- تاریخ
- ۱ ساعت و ۶ دقیقه
در نام خداوندم عیسی مسیح، به همه شما عزیزان سلام عرض می کنم.
لطفا کلام خدا را با هم باز کنیم
کلیسا از واژه یونانی اکلیشیا و بعد تبدیل شد به اکلیسیا و تبدیل شد به کلیسیا و امروز هم با عنوان کلیسا از آن یاد می شود. به معنی “افرادی که در مقابل دعوت خدا جواب مثبت داده و باهم جمع شدهاند. هر جایی که ایمانداران در آنجا جمع می شوند.
مفهوم کلیسا یا قوم خدا را در عهد عتیق هم داریم
تفکر غلط: کلیسا مکان و جایی چون مسجد و معبد نیست
برای ما ایرانیانی که از زمینه اسلامی به مسیحیت آمده ایم کلمه کلیسا ما را به یاد جایی مانند مساجد اسلامی می اندازد.
محور اصلی صحبت پولس در افسسیان کلیساست کلیسا آن سرّی است که از پیش از بنای عالم مخفی بوده و حال خدا آن را مکشوف کرده است. در طول تمامی کتاب مقدس ما با خدایی روبرو هستیم که نه تنها خالق و فراباشنده است، بلکه در عین حال فروباشنده و دائم با خلقت خود در ارتباط است و با انسانی که به صورت خود آفریده، میخواهد که در رابطه دوطرفه باشد.
از این رو هم در کلام خدا از همان ابتدا ما با مفهوم قوم خدا روبرو میشویم، قومی که در مقابل دعوت خدا لبیک گفتهاند و این مفهوم قوم خدا که در صمیمیترین مفهوم خود در قالب خانواده مطرح میشود، از همان ابتدای کتاب مقدس به چشم میخورد.
با نزول روح القدس در روز پنطیکاست خدا یک نقطه عطف به کلیسای خویش می دهد. همان روحی که از طریق پسر خدا حرکت می کرد و اراده و برنامه خدا را پیش می برد اکنون در فرزندان و از طریق آنها عمل می کرد.
به همین خاطر از روز پنطیکاست به بعد دوره روح القدس و اعمال او توسط کلیسا شروع می شود.
در اعمال رسولان مسیح به شاگردان خود می گوید:
اعمال رسولان فصل ۱
۸ لیکن چون روحالقدس بر شما میآید، قوت خواهید یافت و شاهدان من خواهید بود، در اورشلیم و تمامی یهودیه و سامره و تا اقصای جهان.
افـسسـیـان فصل ۲
۱۹پس، از این به بعد غریب و اجنبی نیستید بلکه هموطن مقدسین هستید و از اهل خانه خدا. ۲۰ و بر بنیاد رسولان و انبیا بنا شدهاید که خود عیسی مسیح سنگ زاویه است. ۲۱ که در وی تمامی عمارت با هم مرتب شده، به هیکل مقدس در خداوند نمو میکند. ۲۲ و در وی شما نیز با هم بنا کرده میشوید تا در روح مسکن خدا شوید.
اینجاست که قوم خدا با یک حیات و قوت تازه به سمت جلو حرکت می کند. پولس بخاطر چه چیزی اینقدر هیجان دارد تا با کلیسا و قوم خدا صحبت کند. در واقع او در رابطه با مفهوم و هویت کلیسا یک مکاشفه بسیار بزرگ دریافت نموده است.
او می گوید کلیسا بدن عیسی مسیح است و این کلیسا یک ارگان زنده است تا خدا و ارده خدا از طریق آنها منعکس گردد. پس کلیسا شما هستید و یک مکان یا معبد نیست.
اما صحبت اصلی ما بر سر این است که:
ما یعنی افرادی که در کلام و نام خدا جمع شدیم کیستیم؟
موجودیت ما به چه مفهومی است؟
اولین موردی که می خواهم به آن اشاره کنم و یک مسئله بنیادی است این است که ما بعنوان کلیسا، افرادی هستیم که داستان را می دانیم. چه داستانی؟
داستان حیات ابدی که خدا برای ما تعریف می کند. اگر این را ندانیم و یا نتوانیم بفهمیم مفهوم کلیسا برای ما هرگز جا نخواهد افتاد. در کلام می بینیم که یهودیان این داستان را می دانستند چون آنها کلام را می شناختند یا بهتر بگوییم در میان خود آن را داشتند.
در طول تاریخ همیشه غیر یهودیانی بودند که به یهودیان می پیوستند. مثل روت که از قوم موآب بود ولی خواست که با مادرشوهرش نعومی زندگی کند. ولی غیر یهودیان این را نمی دانستند. حتی نمی دانستند که خود آنها هم جزیی از داستان هستند. چون کلام را نداشتند و از آن مسلما خبری هم نداشتند. شورای کلیسای اورشلیم زمانی تشکیل شد که غیر یهودیان هم وارد داستان شدند.
اعمال رسولان فصل ۱۵
۱ و تنی چند از یهودیه آمده، برادران را تعلیم میدادند که «اگر بر حسب آیین موسی مختون نشوید، ممکن نیست که نجات یابید.» ۲ چون پولس و برنابا را منازعه و مباحثه بسیار با ایشان واقع شد، قرار بر این شد که پولس و برنابا و چند نفر دیگر از ایشان نزد رسولان و کشیشان در اورشلیم برای این مسأله بروند. ۳ پس کلیسا ایشان را مشایعت نموده از فینیقیه و سامره عبور کرده، ایمان آوردن امّتها را بیان کردند و همه برادران را شادی عظیم دادند. ۴ و چون وارد اورشلیم شدند، کلیسا و رسولان و کشیشان ایشان را پذیرفتند و آنها را از آنچه خدا با ایشان کرده بود، خبر دادند. ۵ آنگاه بعضی از فرقه فریسیان که ایمان آورده بودند، برخاسته، گفتند: «اینها را باید ختنه نمایند و امرکنند که سنن موسی را نگاه دارند.» ۶ پس رسولان و کشیشان جمع شدند تا در این امر مصلحت بینند. ۷ و چون مباحثه سخت شد، پطرس برخاسته، بدیشان گفت: «ای برادران عزیز، شما آگاهید که از ایام اول، خدا از میان شما اختیار کرد که امّتها از زبان من کلام بشارت را بشنوند و ایمان آورند. ۸ و خدای عارف القلوب بر ایشان شهادت داد بدین که روحالقدس را بدیشان داد، چنانکه به ما نیز. ۹ و در میان ما و ایشان هیچ فرق نگذاشت، بلکه محض ایمان دلهای ایشان را طاهر نمود. ۱۰ پس اکنون چرا خدا را امتحان میکنید که یوغی بر گردن شاگردان مینهید که پدران ما و ما نیز طاقت تحمل آن را نداشتیم، ۱۱ بلکه اعتقاد داریم که محض فیض خداوند عیسی مسیح نجات خواهیم یافت، همچنان که ایشان نیز.» ۱۲ پس تمام جماعت ساکت شده، به برنابا و پولس گوش گرفتند چون آیات و معجزات را بیان میکردند که خدا در میان امّتها به وساطت ایشان ظاهر ساخته بود. ۱۳ پس چون ایشان ساکت شدند، یعقوب رو آورده، گفت: «ای برادران عزیز، مرا گوش گیرید. ۱۴ شمعون بیان کرده است که چگونه خدا اول امّتها را تفقد نمود تا قومی از ایشان به نام خود بگیرد. ۱۵ و کلام انبیا در این مطابق است چنانکه مکتوب است ۱۶ که «بعد از این رجوع نموده، خیمه داود را که افتاده است باز بنا میکنم و خرابیهای آن را باز بنا میکنم و آن را برپا خواهم کرد، ۱۷ تا بقیه مردم طالب خداوند شوند و جمیع امّتهایی که بر آنها نام من نهاده شده است.» ۱۸ این را میگوید خداوندی که این چیزها را از بدو عالم معلوم کرده است. ۱۹ پس رای من این است: کسانی را که از امّتها به سوی خدا بازگشت میکنند زحمت نرسانیم، ۲۰ مگر اینکه ایشان را حکم کنیم که از نجاسات بتها و زنا و حیوانات خفه شده و خون بپرهیزند. ۲۱ زیرا که موسی از طبقات سلَف در هر شهر اشخاصی دارد که بدو موعظه میکنند، چنانکه در هر سَبَّت در کنایس او را تلاوت میکنند.» ۲۲ آنگاه رسولان و کشیشان با تمامی کلیسا بدین رضا دادند که چند نفر از میان خود انتخاب نموده، همراه پولس و برنابا به انطاکیه بفرستند، یعنی یهودای ملقب به برسابا و سیلاس که از پیشوایان برادران بودند. ۲۳ و بدست ایشان نوشتند که «رسولان و کشیشان و برادران، به برادران از امّتها که در انطاکیه و سوریه و قیلیقیه میباشند، سلام میرسانند. ۲۴ چون شنیده شد که بعضـی از میان ما بیـرون رفتـه، شما را به سخنان خود مشوش ساخته، دلهای شما را منقلب مینمایند و میگویند که میباید مختون شده، شریعت را نگاه بدارید و ما به ایشـان هیچ امر نکردیم. ۲۵ لهذا ما بـه یک دل مصلحت دیدیـم که چند نفر را اختیار نموده، همراه عزیزان خود برنابـا و پولس به نـزد شمـا بفرستیـم، ۲۶ اشخاصی که جانهای خود را در راه نام خداوند ما عیسی مسیح تسلیم کردهاند. ۲۷ پس یهودا و سیلاس را فرستادیم و ایشان شما را از این امـور زبانـی خواهند آگاهانیـد. ۲۸ زیرا که روحالقدس و ما صواب دیدیم که باری بر شما ننهیم جز این ضروریات ۲۹ که از قربانیهای بتها و خون و حیوانات خفه شده و زنا بپرهیزید که هر گاه از این امور خود را محفوظ دارید به نیکویی خواهید پرداخت والسلام.
در اعمال فصل۱۳ اولین سفر بشارتی پولس و صحبت یعقوب از عاموص فصل ۹
روش بشارت پولس رسول همیشه این بود که درهر شهری که وارد می شد ابتدا با کسانی که نسبت به کلام و شریعت خدا باز بودند صحبت می کرد و مسلما گروهی از یهودیان بودند که آن را می شناختند.
صحبت پولس در انطاکیه پیسیدیه (در اعمال فصل ۱۳ )
آنچه خدا به اجداد ما وعده فرمود، آن را برای ما که فرزندان آنها هستیم، با برخیزانیدن عیسی به انجام رسانیده است. (اعمال ۱۳: ۳۲ – ۳۳)
و نیز نقل قول از اشعیا ۴۹: ۶
این است آنچه که خداوند به ما امر فرموده است.
تو را نوری برای غیریهودیان ساختهام، تا نجات را به اقصا نقاط زمین برسانی.
خود عیسی در راه عموآس – لوقا ۲۴: ۱۳ – ۲۷
و به ایشان گفت: «همین است سخنانی که وقتی با شما بودم گفتم ضروری است که آنچه درتورات موسی و نوشتههای پیامبران و زبور درباره من نوشته شده است، به انجام رسد و در آن وقت ذهن ایشان را روشن کرد تا کتب را بفهمند. و به ایشان گفت: «بر همین منوال نوشته شده است و به اینطور سزاوار بود که مسیح عذاب کشد و روز سوم از مردگان برخیزد. و از اورشلیم شروع کرده، موعظه به توبه و بخشش گناهان در همه قومها به نام او کرده شود. و شما شاهد بر این امور هستید.
لوقا ۲۴: ۴۴ – ۴۸
فصول این داستان:
خلقت
سقوط
بازخرید
عهد عتیق
عهد جدید
خلقت تازه
و در طول این فصل با حقایق مهمی روبرو میشویم که کیستی ما را، و نیز علت موجودیت ما را به عنوان قوم خدا بیان میکند:
افرادی که از خلقت خدا نگهداری میکنند و به آن اهمیت میدهند
افرادی که برای دیگر مردم برکت هستند
افرادی که در طریق خدا گام برمیدارند
افرادی که برای یک زندگی فدیه داده شده، بازخرید شده اند
افرادی که خدا را به دنیا منعکس میکنند
افرادی که دیگران را جذب خدا میکنند
افرادی که خدای واحد حقیقی و منجی عالم را میشناسند
افرادی که خدای زنده را شهادت میدهند
افرادی که انجیل مسیح را اعلام میدارند
افرادی که هم میفرستند و هم خود فرستاده میشوند
افرادی که زندگیشان در ملا عام است
افرادی که پرستش میکنند و دعا مینمایند
کلیسای عهد جدید مجموعه افرادی بود که هم تعلیم می دادند و هم یاد می گرفتند
آیه ۴۲
افسسیان ۴: ۱۳
کلیسای عهد جدید کلیسای پرستش کننده بود. آیه ۴۲
پرستش چیست؟
پرستش واکنش شما در مقابل آن مکاشفه الهی است که خدا برای شخص شما آشکار کرده است. خدا سخن گفته است و زمانی که شما سخن خدا را میفهمید، به قول معروف، توپ دیگر زیر پای شماست. این شما هستید که تصمیم میگیرید چکار کنید.
برای همین هم عیسی به شاگردان خود گفت: «چرا مرا خداوند، خداوند میخوانید ولی آنچه را میگویم، انجام نمیدهید؟! یا دست بردارید از اینکه مرا خداوند خداوند خطاب کنید، یا اینکه به آنچه میگویم، عمل کنید!»
۳- کلیسای عهد جدید کلیسایی بود که به یکدیگر اهمیت میداد و یکدیگر را خدمت میکرد.
آیات ۴۴ و ۴۵
۴-کلیسای عهد جدید خود را به مشارکت رسولان وقف کرده بود
آیات ۴۲، ۴۶ – ۴۷
اگر اجازه بدهید ادامه این موضوع را در جلسه بعد با هم خواهیم شنید. از همه عزیزانی که به این پیغام توجه نمودند، تشکر می کنم برکت خدا با همه شما عزیزان باشد.