مکاشفه جایگاه - بخش دوم

  • کلیسای آواز شامگاه
  • کایسری، ترکیه
  • ۱۸ جون ۲۰۲۲
  • ۱ ساعت و ۱۲ دقیقه

خروج 19 : 3 – 6 

۳ و موسی نزد خدا بالا رفت، و خداوند از میان کوه او را ندا درداد و گفت: «به خاندان یعقوب چنین بگو، و بنی اسرائیل را خبر بده ۴ شما آنچه را که من به مصریان کردم، دیده‌اید، و چگونه شما را بر بالهای عقاب برداشته، نزد خود آورده‌ام. ۵ و اکنون اگر آواز مرا فی‌الحقیقه بشنوید، و عهد مرا نگاه دارید، همانا خزانة خاص من از جمیع قومها خواهید بود. زیرا که تمامی جهان، از آن من است ۶ و شما برای من مملکت کهَنه و امّتِ مقدس خواهید بود. این است آن سخنانی که به بنی اسرائیل می‌باید گفت. 

• در این آیات به وضوح می‌توانیم ببینیم که هیچ شایستگی خاصّی در قوم اسرائیل نیست به غیر از اینکه آنها از نظر جسمانی از تبار و نسل ابراهیم هستند. 

• آنها حتّی به دنبال خدا هم نبودند بلکه این خود خدا بود که وعده داده بود و اکنون برای تحقّق وعده‌ی خویش نازل شده بود. 

• فکر کنم که دیگر همه‌ی ما باید با بافت کتاب خروج آشنا باشیم، خدا به ابراهیم و نسل او وعده‌ای داده و اسرائیل نسل جسمانی اوست که نمادی است برای نسل روحانی. 

• بعد بر طبق وعده، این نسل جسمانی از سرزمین اسارت به سرزمین وعده برده می‌شود. 

• این در حقیقت خروج اوّل بود که در موعظه «خروج سوّم» برادر برانهام از آن بعنوان خروج یک امّت از امّتی دیگر یاد می‌کند. 

• سپس در خروج دوّم یک کلیسا از یک امّت خارج شد یعنی زمانی‌که خدا آنها را از یک شرایط روحانی به تعمید روحانی روح‌القدس وارد کرد. 

• و در مورد ما، او ما را از اسارت فرقه‌ها بیرون آورده و به سرزمین کلام بازگرداند. یعنی به کلام اصلی و این خروج سوّم است. 

• در این آیات دیدیم که هدف خدا برای قوم خویش این است که قومی خاص و خزانه‌ی خاص او باشند. 

• هدف او برای آنها هرگز این نبود که تحت کنترل یا هدایت یک سیستم یا یک پادشاه باشند چرا که او خود پادشاه آنها بود. 

• خواست او برای قومش نیز این است که آنها قدرت و تسلّط داشته باشند، هدف او از ابتدا این بوده است، همان قدرت و تسلّطی که آدم داشت و آن را از دست داد. 

• در این خروج سوّم او می‌خواهد که ما متوجّه این امر باشیم که در موقعیّت کهانت ملوکانه و قوم مقدّس او هستیم پس دیگر وابسته به هیچ سیستمی نیستیم بلکه در ارتباط مستقیم با خدا هستیم و زمانی‌که این را متوجّه شویم، این ما را به سمت سرزمین وعده رهنمون خواهد شد، یعنی اورشلیم جدید جائیکه خدا کل در کل خواهد بود، یعنی هم چیز خدا و در همه خدا خواهد بود.