روح ایلیا - بخش چهارم

  • اونتاریو، کانادا
  • ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۳
  • ۱ ساعت و ۲ دقیقه

اشعیا 61 : 1 – 2

۱ روح خداوند یهوه بر من است زیرا خداوند مرا مسح کرده است تا مسکینان را بشارت دهم و مرا فرستاده تا شکسته دلان را التیام بخشم و اسیران را به رستگاری و محبوسان را به آزادی ندا کنم ۲ و تا از سال پسندیده خداوند و از یوم انتقام خدای ما ندا نمایم و جمیع ماتمیان را تسلّی بخشم.

• خوب، الان شما می‌توانید این را بخوانید و بگویید:«بله، مسلّم است که این یک نبوّت است» ولی اگر این را فقط در یک مقطع به کار ببرید دچار خطایی مهلک خواهید شد.

• پس بخاطر داشته باشید که شما هرگز نمی‌توانید بیائید و نبوّت یک نبی را بر پایه‌ی چیزی که گفته تفسیر کنید. چون شما می‌توانید الآن همین دو آیه را بخوانید و کاملاً به غلط تفسیرش کنید. می‌توانید بگویید:«خوب، نبی این را گفته»

• درست است، نبی این را گفته ولی اگر شما بخواهید آن را تفسیر کنید به مشکل می خورید، چون تفسیر شما همواره غلط خواهد بود.

• چون اینجا الآن ما یک مثال عالی داریم از دو رویداد در یک آیه، در برخی از کتاب‌مقدّس‌های انگلیسی مثل اسکوفیلد، درباره‌ی این باب نوشته شده «دو رویداد در یک منظر» نه در دو منظر متفاوت بلکه در یک منظر، که در ترجمه فارسی عنوان آن شده «سال پسندیده‌ی خدا»

• چرا؟ چون نبی دارد یک تصویر واحد را به ما نشان می‌دهد ولی در این تصویر بیش از یک رویداد وجود دارد. دو رویداد و دو مقطع زمانی در آیه‌ی دوّم فقط با یک حرف عطف «و» از یکدیگر جدا شده که قبل از آن با بعد از آن بیش از دو هزار سال فاصله بوده است.

• این حرف عطف تنها چییز است که دارد این دو مقطع زمانی را از هم جدا می‌کند. می‌توانید آن را نادیده بگیرید و سال پسندیده‌ی خدا و یوم انتقام او را با هم ببینید، ولی اینطور نیست، تنها یک حرف عطف است که این دو را از هم جدا می‌کند که یکی از آنها سال پسندیده‌ی خداست و یوم انتقام خدای ما یکی دیگر است. ولی اشعیا دارد هر دو را در یک تصویر نشان می‌دهد، حتی آنها را در یک جمله می‌گوید.

• پس اگر شما بخواهید این نبوّت را تفسیر کنید و آن را در یک مقطع زمانی به‌کار ببرید، یعنی هر دو را یک رویداد ببینید، کاملاً گمراه خواهید شد. پس سوال این می‌شود که:«شما از کجا می‌دانید که این نبوّت را چطور به‌کار ببرید؟»